🔴 بررسی جمله معروف آیت الله طالقانی درباره حجاب و فقر

(میترسم روزی برسد که غارت بین المال وفقر وفلاکت در جامعه عادی شود وموضوع حساس جامعه بشود دوتار موی زن که زیر روسری است یا بیرون آن)

🔷مدتی ایست این عبارت خیلی مطرح می‌شود و عده ای سعی دارند مساله اقتصاد را مهم تر از موی زنان یا حجاب در نظر بگیرند که سعی کرده ایم این عبارت را با هم بررسی کنیم.


🔺نکته اول: مرحوم آیت الله طالقانی وقتی این عبارت را مطرح کردند زمانی بود که کشور ما فقیر بودو تبعیض اقتصادی بیداد می‌کرد و اعتراضات تعداد معدودی زنان برای آزادی پوشش در ایران شکل گرفت که ایشان فرمودن شما به فقر کشورتون برسید نه اینکه دغدغه بی حجابی داشته باشید متاسفانه عده ای برداشت غلط دارند که استاد اقتصاد را مهم تر از موی زنان می‌داند. خبر بی توجهی زنان برای فقر در کشور و به دنبال آزادی پوشش بودن محل نقد آیت الله طالقانی بوده است، واتفاقا این مطالبه از زنانی است که به دنبال بی حجابی هستند، که چرا باید در جامعه ای که خیلی از افراد به خاطر مشکلات اقتصادی توان ازدواج ندارند آزادی های پوشش مطالبه جدی گردد!

🔺نکته دوم :چرا باید حجاب ومو وحدود شرعی در جامعه به اقتصاد گره بخورد. در حالی که حجاب زن حق الله است و خداوند است که حدود پوشش زن را معین کرده است.

🔺نکته سوم: آیا زن کالا هست که نوع پوشش او را اقتصاد جامعه مشخص کند یعنی جامعه و زن ثروتمند حجاب قوی داشته باشد و زن فقیر نیازی به پوشش نداشته باشد؟ یا اصلا فرهنگ زن فقیر مهم نباشد. زن انسان آزاده است که در هر شرایطی باید ارزشمند زندگی کند.
🔺نکته چهارم :آیا شما در جامعه اخلاق و شریعت مردان را هم به اقتصاد گره میزنید؟مثلا اگر در جامعه فقر باشد چند تا مشت ولگد خوردن زن هم مهم نباشد، پرداخت مهریه و نفقه زن هم مهم نباشد چون جامعه درگیر فقر است!

🔺نکته پنجم :مگر نه اینکه حجاب برای مصونیت و جلوگیری از دسترسی آسان به زن است، و این چرا باید در تقابل با اقتصاد محل بحث باشد، یعنی زن فقیر مجوز در دسترس بودن دارد؟
🔺نکته ششم :چرا باید زن هزینه ضعف های اقتصادی را با زنانگی خود پرداخت کند، مگر نه اینکه دولت ها وظیفه دارند اقتصاد سالم و قوی و عادلانه برای زنان جامعه فراهم نمایند و چرا باید بخواهند بین نیاز به امنیت روانی زنان و اقتصاد، اقتصاد را اولی بدانند؟
🔺نکته هفتم :اصلا چرا بایدخود زنان زیر بار چنین نگاهی بروند و بخواهند اقتصاد را برای خود مهم تر ازحجاب بدانند، ما مطالبه بهبود اقتصادی جامعه را به‌صورت جدی از مسئولان داریم اما ضعف های اقتصادی دلیلی نمی‌شود که ما نسبت به مساله زنان و حجاب بی توجهی کنیم.



 

موضوعات: بدون موضوع, بررسی جمله معروف ایت الله طالقانی حجاب وفقر  لینک ثابت



[جمعه 1401-10-02] [ 03:00:00 ب.ظ ]